H E A L T H I O

در حال بارگذاری

چه چالش هایی برای تحول مراقبت های بهداشتی دیجیتال همچنان پیش روست؟

 

روشی که مردم خرید می کنند، کارهای بانکی خود را انجام می دهند و کسب و کار خود را اداره می کنند، با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه و اتصال بهتر به شبکه اینترنت، تکامل یافته است. با این حال، در بحث مراقبت های بهداشتی و سلامت دیجیتال، گستره ی این پیشرفت هنوز از سایر صنایع عقب مانده است. همه‌گیری کووید-19 تغییرات را در بسیاری از جنبه‌ها تسریع کرده است، اما ارائه مراقبت‌های بهداشتی به بیماران، همچنان یک مسئله در حال پیشرفت است. تحول دیجیتال در این صنعت می تواند بهبود تجربه بیمار، کاهش فرسودگی شغلی پزشک، نتایج بهتر سلامت و هزینه های کمتر را در پی داشته باشد. با این حال، بسیاری از سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی هنوز در هنگام اتخاذ استراتژی سلامت دیجیتال با چالش‌هایی مواجه هستند. بخشی از این چالش ها شامل قابلیت همکاری، امنیت سایبری، حریم خصوصی و اطلاعات نادرست می باشند.

گروه مشاوران بوستون BCG)) به تازگی گزارش جدیدی را منتشر کرده است که در آن پنج چالش پیش روی مراقبت های بهداشتی و درمانی را در 3 تا 5 سال آینده در نتیجه همه گیری جهانی و تغییر به سوی دیجیتالی شدن پیش بینی کرده است.

با توجه به اینکه کووید-19 به طور غیرقابل برگشتی نحوه فعالیت کسب و کارها را تغییر داده است، بسیاری از آنها در حرکت رو به جلو با موانعی روبرو هستند. همانطور که این گزارش به درستی بیان کرد، “کووید-19 چندین دهه تغییر را در یک سال و نیم ایجاد کرد.” علاوه بر این، این گزارش شرکت‌هایی که تلاش نمی‌کنند به «کسب و کار معمول» در مفهوم قبل از همه‌گیری بازگردند را تشویق می‌کند تا گام‌های پویا، دیجیتالی و قاطعانه‌ای را به سمت یک وضعیت عادی جدید بردارند.

در این مقاله قصد داریم چند مورد از اساسی ترین چالش های حوزه سلامت دیجیتال را بررسی کنیم.

 

  • تعامل دیجیتال تبدیل به یک امر ضروری شده است، نه اختیاری

این گزارش نشان داد که مشارکت افراد در زمینه سلامت از راه دور 11 برابر بیشتر از قبل از همه‌گیری است. حتی اگر این تعداد نسبت به اوج خود در سال 2020 اندکی کاهش یافته باشد، بازهم به طور قابل‌توجهی بیش از 60 درصد مراقبت‌های اولیه از طریق سلامت از راه دور انجام می‌شود. علاوه بر این، این گزارش نشان داد که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی که گزینه های مجازی را در برنامه خود ندارند، بیماران را از دست خواهند داد. برای انطباق بهتر، ارائه دهندگان باید مجموعه ای از مسائل را در نظر بگیرند: برنامه ریزی انعطاف پذیر، مدل های کاری جدید، بهبود دسترسی به بیماران، و در کنار همه این موارد، حفظ کیفیت نتیجه.

 

 

  • مراقبت در خانه به جای مراقبت بیمارستانی

این گزارش نشان می‌دهد که 60 درصد از بیماران ترجیح می‌دهند که به سمت مراقبت‌های بهداشتی خانگی و دوری از محیط‌های مربوط به بیمارستان برای مراقبت بروند. علاوه بر این، افزایش نظارت از راه دور بیمار و همچنین افزایش مراقبت مجازی، چنین تغییری را ممکن کرد. رشد بهداشت از راه دور نیز به ترجیح مراقبت‌های بهداشتی خانگی کمک کرد. با این حال، این تغییر با چالش هایی همراه است. به طور خاص بیوتکنولوژی و داروسازی باید هنگام طراحی توزیع و تولید آینده، تغییر تنظیمات کاربرد دستگاه‌ها، درمان‌ها و داروهای خود را در نظر بگیرند. این گزارش مشخص می‌کند که چارچوب‌های قانونی، نظارتی و بازپرداخت باید با تغییر به مراقبت‌های خانگی و اجتماعی نیز سازگار شوند.

 

  • قابلیت همکاری

تغییر سیستم از نسخه های پزشکی کاغذی به نسخه های الکترونیکی فقط نوک کوه یخ برای تحول سیستم مراقبت های بهداشتی به سمت مدرن سازی بود. پیشرفت‌ها در محاسبات ابری، اتوماسیون، فناوری‌های پوشیدنی، تحرک، اتصال به شبکه و موارد دیگر مداخلاتی را که قبلاً غیرقابل اجرا بودند، ترویج کرده‌اند.

قابلیت همکاری یک چالش بزرگ در بحث مراقبت های بهداشتی است. بر اساس نظرسنجی Pew Charitable Trusts در سال 2020، 81 درصد از بزرگسالان از افزایش دسترسی به اطلاعات بهداشتی برای ارائه دهندگان و بیماران حمایت می کنند. با این حال، استانداردهای لازم برای قابلیت همکاری هنوز وجود ندارد و عدم پذیرش استانداردهای موجود همچنان یک مانع است. علاوه بر این، ارائه نادرست داده‌ها، اطلاعات از دست رفته و خطاهای داده منجر به کیفیت پایین داده‌ها می‌شود که مانع از گسترش قابلیت همکاری می‌شود.

موضوع دیگر این است که پیشرفت در زمینه سلامت دیجیتال به عملکرد قابل اعتماد همه اجزای آن بستگی دارد. به عنوان مثال، خرابی شبکه ممکن است منجر به خطاهای دستگاه شود و یک آسیب پذیری امنیتی می تواند باعث نقص دسترسی شود. از آنجایی که چنین خطاهای احتمالی فراتر از قلمرو مسئولیت پزشکی است، چنین مسئولیتی ممکن است فراتر از یک بیمارستان یا کلینیک نیز گسترش یابد.

 

 

 

  • امنیت اطلاعات بیماران

امنیت سایبری یک از اصلی ترین نگرانی ها در زمینه سیستم های دیجیتال مراقبت های بهداشتی است. حملات سایبری می تواند به طور خاص اطلاعات حساس و اغلب بسیار ارزشمند سلامت اشخاص را هدف قرار دهد. حملات مخرب می تواند منجر به اختلال در مراقبت و در نتیجه آسیب به بیمار و حوادث پزشکی نامطلوب شود. پیش‌بینی تهدیدات با تأثیر بالا در این مورد سخت است. به عنوان مثال، احتمال حمله باج افزار به پایگاه داده بیمارستان از طریق یک دستگاه متصل به بیمار ممکن است کم باشد فقط به این دلیل که پایگاه داده در یک شبکه خصوصی است. اما چنین حمله ای می تواند به شدت به اعتبار بیمارستان آسیب برساند و حریم خصوصی بیماران را نقض کند. چنین چالش هایی نیاز به نظارت مستمر و راه حل های متقابل دارند.

حریم خصوصی عمیقاً با چالش ها و نمرانی های امنیت سایبری در ارتباط است. با استفاده از دستگاه ها و برنامه های کاربردی متعدد در مداخلات دیجیتال، حفره های بیش از حد می تواند اطلاعات قابل شناسایی شخصی و اطلاعات بهداشتی محافظت شده را به خطر بیندازد. از دست دادن PHI )اطلاعات بهداشتی محافظت شده( بیمار ممکن است منجر به عواقب جدی مانند از دست دادن شهرت، تبعیض، کلاهبرداری و سایر آسیب ها شود.

در زمینه سلامت دیجیتال اکثرا PHI را به صورت محلی روی دستگاه ها یا در مخازن مرکزی حفظ می کنند. هرگونه نقض یا دسترسی سهوی به چنین اطلاعاتی حریم خصوصی را به خطر می اندازد.

با گسترش سطح حمله و ظهور بردارهای تهدید جدید اقدامات متعددی برای اصلاح مداوم وضعیت امنیتی در اطراف راه حل های سلامت دیجیتال به شدت توصیه می شود. استفاده از احراز هویت چند عاملی برای ایجاد اطمینان در احراز هویت کاربران، به ویژه استفاده از حداقل یک بیومتریک به عنوان عاملی اثرگذار شناخته شده است. اطمینان از رمزگذاری اطلاعات حساس در لایه های داده و انتقال نیز بسیار مهم است.

 

 

 

  • فعالیت های شتابدهی

در این گزارش آمده است که پس از اثربخشی واکسن‌های mRNA برای کووید-19، این حوزه احتمالاً شاهد افزایش چنین درمان‌ها و نوآوری‌هایی خواهد بود که رو به جلو حرکت می‌کنند. به ویژه، آنها واکسن‌های mRNA آینده را برای سایر ویروس‌ها و همچنین استفاده از mRNA برای سرطان‌شناسی و بیماری‌های مزمن و حاد را پیش‌بینی می‌کنند. فعالیت های سرمایه گذاری خطرپذیر در این زمینه نیز باید به گونه ای گسترش یابد که امکان فعالیت برای افراد این حوزه بدون در نظر گرفتن مسائلی از قبیل یافتن شتابدهنده مناسب پیش برود.

 

 

 

  • جذب و حفظ نیروی متخصص و با استعداد

حتی قبل از شیوع کووید-19، بیمارستان ها و سیستم مراقبت های بهداشتی با مشکلاتی در زمینه کارکنان مواجه بودند. در این گزارش آمده است که این مسائل اکنون بر بیمارستان‌ها تأثیری بیشتر از قبل می‌گذارد. در عمل، این کمبودها در زمینه نیروی مستعد و متخصص منجر به کاهش کیفیت مراقبت می شود. این گزارش به طور خاص به افزایش عفونت های بیمارستانی برای اولین بار در سال های اخیر اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت ها با چالش ارائه راهکارهای فناورانه، مانند خودکار کردن ورود داده ها به جای وارد کردن دستی آن ها، برای کاهش زحمات کارکنان (در صورت امکان) مواجه هستند.

 

  • اولویت دهی به عدالت در زمینه بهداشت و درمان

در نهایت، شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در حوزه سلامت باید تلاش‌هایی هماهنگ را برای اولویت‌بندی برابری سلامت انجام دهند. به عنوان مثال، بر اساس این گزارش، میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 در افراد سیاهپوست در ایالات متحده دو برابر سفیدپوستان است. شایان ذکر است، گزارش این اختلاف را به عدم دسترسی به آزمایش و همچنین قرار گرفتن در معرض خطر بیشتر نسبت می دهد. آنها اشاره می کنند که این موضوع به یک مسئله بزرگتر از دسترسی نداشتن جوامع محروم به درمان های جدید اشاره دارد. این گزارش خاطرنشان می کند که در حرکت رو به جلوی سلامت، شرکت ها با چالش دستیابی به جمعیت های آسیب پذیر روبرو هستند. همچنین، شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی باید در نظر بگیرند که چگونه جمعیت‌های مختلف از محصولاتشان استفاده می‌کنند و مطمئن شوند که محصولاتشان به همه جمعیت‌های آسیب‌دیده خدمات می‌دهد.

 

در نهایت، همه ی شرکت‌های فعال در زمینه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی باید به این تغییرات بپردازند و خود را به‌ویژه از نظر دیجیتالی سازگار کنند، در غیر این صورت سود و در نهایت ادامه حیات خود را به خطر می‌اندازند. به این ترتیب، این گزارش به شرکت‌ها توصیه می‌کند که به طور فعال به این چالش‌ها رسیدگی کنند و تغییرات را از عملیات به زنجیره تامین تا تعامل با مشتری به شکلی پایدار اعمال کنند. عدم تغییر و سازگاری با تغییرات به قیمت از دست دادن بیمارانشان و اتمام فعالیت آن ها تمام می شود.