Loading
مقدمه
سلامت زنان، از جمله حوزههای نوظهوری است که طی سالهای گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و راهحلهای نوآورانه زیادی برای برطرف کردن مشکلات در این حوزه درحال ارائه شدن است. استارتاپ های حوزه سلامت زنان از ابزارهای دیجیتال کنترل تولد گرفته تا پمپهای قابل حمل برای سینه درحال افزایش است که نتیجه آن تغییر سریع و مداوم چهره بهداشت و سلامت زنان است.
تعداد استارتاپ های سلامت زنان که از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مجوز دریافت میکنند روبه افزایش است. درحالی که بیشتر این استارتاپ ها به دنبال بهبود سلامت زنان در بخش تولید مثل (Reproductive) هستند. این استارتاپها از فناوریهای جدید تغذیه میشوند و سعی در مدیریت دقیقتر بهداشت و سلامت شخصی زنان نسبت به گذشته دارند.
بااینکه خروج از اتمسفر سنتی حاکم بر حوزه زنان مانع بزرگی برای نوآوریها و استارتاپ ها در حوزه سلامت زنان به حساب میآید، استارتاپ های حوزه سلامت زنان را میتوان به 3 دسته تقسیم کرد:
1- استارتاپ هایی که قابلیت اتصال یا Connectivity را فراهم میکنند. به عنوان مثال، میتوان به پمپهای هوشمند اشاره کرد که به اَپهای موبایل متصل میشوند و با دنبال کردن موجودی شیر سینه، به مادران بینشهای جدید میدهند.
2- استارتاپهایی که با فراهم کردن اطلاعات مرتبط به سلامت زنان و ایجاد فرومهای اجتماعی آنلاین، دسترسی زنان به اطلاعات و منابع موردنیازشان را تسهیل میکنند.
3- تابوشکنی یا Destigmatization و تلاش برای ازهم گسستن باورهای سنتی جوامع مختلف درمورد زنان.
پیشبینیها از بازار جهانی سلامت زنان تا سال 2025 به عدد 50 میلیارد دلار اشاره دارد. طی سالهای اخیر روند بازار و فعالیتهای رگولاتوری در حوزه سلامت زنان، بهگونهای پیش رفته که سیر صعودی این روند را محتملتر میکند. درطول دهه اخیر، FDA که بهعنوان یک مرجع قانونگذاری در صنعت جهانی سلامت شناخته میشود، به آن دسته از استارتاپ های حوزه سلامت زنان اجازه فعالیت داده که اولین درنوع خود بودهاند. بهعنوان مثال، میتوان به داروی کاهشدهنده درد آندومتریوز از شرکت Abbvie اشاره کرد. و یا اَپ دنبال کننده چرخه طبیعی باروری که اولین محصول دیجیتال پیشگیری از بارداری است.
با رشد بازار سلامت زنان و روند فناوریها، فرصتهای بیشتری برای نوآوران و استارتاپ های سلامت زنان فراهم میشود تا به تغییر آینده مراقبتهای بهداشتی زنان بهعنوان یکی از دو نقش مهم جامعه کمک کنند. آشنایی با بخشهای مختلف و استارتاپهای برجسته در این حوزه، بینش و دید وسیعتری نسبت به فرصتهای نوآوری به کارآفرینان میدهد.
بهطورکلی طی 5 سال گذشته، سرمایه گذاری بر استارتاپ ها در حوزه سلامت زنان و تعداد معاملات افزایش داشته، اما نقطه عطف آن سال 2016 بوده است. دراین سال، استارتاپ های حوزه سلامت زنان تقریبا 800 میلیون دلار جذب سرمایه انجام دادهاند که 350 میلیون آن به 2 استارتاپ تعلق دارد. به ترتیب Prelude Fertility، ارائه دهنده خدمات باروری 200 میلیون دلار و Meet You استارتاپ چینی 151 میلیون دلار سرمایه جذب کردند. در سال 2018 هم تنها در ماه سپتامبر، استارتاپ های سلامت زنان سرمایهگذاران را مجاب کردند که 150 میلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری کنند که از این مقدار، 83 میلیون دلار سهم Ubiome (شرکت تشخیصی میکروبیوم) در دور C بوده است.
نکته مهم این است که اکثر سرمایه گذاریها در حوزه سلامت زنان برروی استارتاپ ها در مراحل اولیه (مرحله بذری، فرشته و دور A) صورت گرفته است. بهعنوان مثال در سال 2016، 55 درصد سرمایهگذاریها از نوع بذرمایه و سرمایه فرشتگان بوده که این رقم در سال 2018 به 62 درصد افزایش پیدا کرده است. مراکز رشد، شتابدهندهها و سرمایهگذاران خطرپذیری که پرتفو آنها را استارتاپ ها درمراحل اولیه تشکیل میدهند؛ جزوه فعالترین سرمایه گذاران حوزه سلامت زنان بودهاند. این نشان میدهد که این صنعت هنوز نابالغ است و استارتاپ ها در حوزه سلامت زنان هنوز تا مراحل رشد و بلوغ کامل فاصله دارند.
استارتاپ استودیو هلثیو هم در این زمینه بیکار نبوده و فعالیت جدی را برای نوآوری و راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت زنان با معرفی استارتاپ دروا (دستیار سلامت شخصی زنان) آغاز کرده است.
تعداد استارتاپ های فعال در حوزه سلامت زنان کم نیست. هرکدام در گوشه و کنار دنیا با بهرهگیری از فناوری به حل نیازها و مشکلات دراین حوزه میپردازند. CBInsight در گزارشی مفصل 9 طبقهبندی برای تفکیک این استارتاپها را براساس استفاده اولیه تهیه کرده است. در این طبقهبندی بیش از 75 استارتاپ پوشش داده شده است. همانطور که درابتدا اشاره شد، تمرکز اصلی این استارتاپها بهداشت و سلامت تولید مثل است. همچنین هرکدام از استارتاپ های ذکر شده در حوزه سلامت زنان، به تشخیص و درمان بیماریهای رایج زنان کمک میکنند. شایعترین بیماریهای زنان عبارتست از:
انواع سرطان مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و …
بیماریهای مربوط به تولید مثل مانند ناباروری و اندومتریوز
بیماریهای مربوط به لگن مانند بیاختیاری ادرار و پرولاپس واژن
و بیماریهای مرتبط به حاملگی مانند مرگومیر مادران و بیماریهای شایع بعد از زایمان که با تغییرات زیادی که در بدن مادران اتفاق میافتد، میتواند باعث افسردگی، خونریزی، درد و عفونت شود.
در ادامه، به بررسی اجمالی هر طبقهبندی و معرفی کوتاه استارتاپ های برجسته در آن دسته خواهیم پرداخت.
میزان جذب سرمایه استارتاپ ها، مربوط به سال 2018 میباشد.
شرکتها و استارتاپ های حوزه سلامت زنان در این دسته، با افزایش شفافیت و قابلیت دسترسی، سعی در طراحی مجدد محصولات مورد استفاده زنان برای مراقبت پریود و محصولات بهداشتی دارند. محتوا و اثر اجتماعی، ابزارهای دیگری است که این استارتاپ ها برای گسستن تابوهای حوزه زنان از آنها استفاده میکنند.
Lola توسعه دهنده محصولات اشتراکی مراقبت پریود است که مستقیما دراختیار مصرف کننده قرار میگیرد. همچنین در سبد محصول Lola، محصولاتی برای گرفتگی عضلات و کیت پریود وجود دارد که مصرفکنندگان آنها زنان جوان هستند.
Real استارتاپی دیگر است که محصولات آن در این طبقه قرار میگیرد و در دور A، موفق به جذب سرمایه 17.5 میلیون دلاری شده است.
تست تشخیصی PicoAMH Elisa ابزاری است که پزشکان میتوانند به کمک آن، وضعیت یائسگی را اندازهگیری کنند. تست تشخیص PicoAMH Elisa مقدار سطوح هورمون ضد مولرین (AMH) در خون زنان را اندازهگیری میکند. AMH همان هورمونی است که برای اندازهگیری میزان تخمکگذاریهای زنان از آن استفاده میشود. AMH میتواند برای بررسی اینکه بانوان به دوران قاعدگی خود نزدیک میشوند بکار روند.
شرکتها و استارتاپ های سلامت زنان فعال در این طبقهبندی، محصولاتی را توسعه میدهند که به زنان، در مراحل قبل و بعد از زایمان کمک میکنند.
Sera Prognostics که 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، برای پیشبینی ریسک تولد زودرس و دیگر پیچیدگیهای بارداری، مشغول توسعه تستهای تشخیصی است.
Bloom Technology عضو دیگر این دستهبندی، با بکارگیری فناوری IoT، پَچهای سنسوری را به همراه یک اَپ موبایل، برای کنترل کردن انقباضات رحم تولید میکند. این استارتاپ تا سال 2018، 14 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
Nuvo Group یک استارتاپ اسرائیلی است که یک سنسور پوشیدنی را توسعه میدهد. کار این سنسور، جمعآوری ضربان قلب، انقباضات رحم و انتقال به یک اَپ است و از این طریق، دادهها را با یک تیم مراقبت زایمان به اشتراک میگذارد.
خونریزی بیش از حد بعد از زایمان، عامل 90 درصد از مرگ مادران است. روشهای سنتی جلوگیری از این اتفاق، شامل تزریق خون، درمانهای دارویی، هیسترکتومی و دیگر رویههای پزشکی میشود.
Alydia Health استارتاپی دیگر در این حوزه، دستگاهی ساخته که با قرار دادن آن درون رحم بعد از زایمان، با ایجاد فشار منفی از خونریزی جلوگیری میکند. Alydia Health از طریق 2 سرمایهگذار، 10 میلیون دلار جذب سرمایه انجام داده است.
همانطور که از نام این طبقهبندی مشخص است، استارتاپ های حوزه سلامت زنان و شرکتهایی که خدمات باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، فریزکردن تخمک و دیگر درمانهای پزشکی را به زنان ارائه میدهند، در این دستهبندی قرار میگیرند. بهطورکلی میتوان گفت خدمات آنها، به درک بهتر وضعیت باروری در زنان کمک میکند. درحالی که به درمانهای بالقوه آینده مانند IVF یا فریز کردن تخمک هم نیمنگاهی دارند. همچنین از محصولات استارتاپها و شرکتها میتوان دریافت که تستهای باروری خانگی روزبهروز گستردهتر میشود.
Prelude Fertility استارتاپی که 210 میلیون دلار جذب سرمایه کرده، خدماتی مانند فریز کردن تخمکها، IVF و اهدای تخمکها را ارائه میدهد.
Progyny شرکتی دیگر است که با همکاری کارفرمایان، خدماتی مشابه را به زنان ارائه میدهد و موفق به جذب 59 میلیون دلار شده است.
Carrot Fertility هم برای ارائه خدمات باروری در محل کار و بازپرداخت این خدمات با کارفرمایان همکاری دارد و 3.7 میلیون دلار هم سرمایه جذب کرده است.
Modern Fertility با تستهای خانگی برای زنان، به درک هورمونهای باروری کمک میکند. استارتاپ Modern Fertility سطوح هورمون باروری را اندازه میگیرد و موفق به جذب 7 میلیون دلار هم شده است.
Quanovate با دستگاه Mira که موردتایید FDA است، با آزمایش نمونههای ادرار زنان، به بینشهای دقیقتری درباره باروری دست مییابد. این استارتاپ از نوارهای یکبار مصرف برای تست نمونههای ادرار برای آنالیز هورمون استفاده میکند. این شرکت هم موفق به جذب 4 میلیون دلار سرمایه شده است.
Celmatix هم با 39 میلیون دلار جذب سرمایه، فاکتورهای ریسک ژنتیک بر باروری را با تست ژنتیک Fertimole آزمایش میکند. این محصول برای آنالیز دقیقتر برای به حداکثر رساندن باروری هر زن، دادههای کلینیکی و ژنتیکی را ترکیب میکند.
خدمات در این بخش، بیشتر برروی بهبود دسترسی و تجربه مراقبتهای بهداشتی برای زنان متمرکز است.
به عنوان مثال، خدمات Progenity شامل تستهای تشخیصی برای مواردی همچون ریسک سرطان، تست حامل ژنتیکی برای اختلالات ارثی و غربالگری پیش از زایمان برای اختلالات کروموزومی است.
کلینیکهای سلامت زنان، چه بهصورت مجازی و چه فیزیکی درحال افتتاح هستند. عمده دلیل رشد این کلینیکها، به افزایش تقاضای محصولات و خدمات سلامت زنان برمیگردد. درحالی که زنان بهدنبال مراقبتهای شخصیسازی شده بیشتری هستند.
Maven Clinic یک پلتفرم دیجیتالی برای افراد، کارفرمایان و پلنهای سلامت را ازطریق ویدئو یا پیامهای متنی ارائه میدهد.
Celes Care نمونهای دیگر از کلینیکهای مجازی سلامت زنان است که در هند قرار دارد. این کلینیک پل ارتباطی بین زنان هندی و پزشکان در این حوزه برای مشاوره است.
Tia خدمات موردنیاز زنان مانند مراقبتهای اولیه، تندرستی و زنان و زایمان را زیر یک سقف با سرمایه 2.6 میلیون دلار گردهم آورده و ارائه میکند. این کلینیک، مدل توسعه یافته اپلیکیشن مشاور سلامت زنان Tia بنام The AskTia App است.
شرکت Kindbody هم که زمان زیادی از تاسیس آن نمیگذرد، بهدنبال راهاندازی کلینیکهای سلامت زنان است. تمرکز Kindbody خدمات فریز کردن تخمک و باروری است. با شعار SoulCycle For Fertility این شرکت به توانمندسازی زنان فکر میکنند. از طرفی، پاپآپهای باروری موبایل Kindbody درماه آگوست 2018 در نیویورک، با هدف آموزش زنان بیشتر درباره وضعیت باروری و راهاندازی شد. درنهایت، Kindbody به توسعه خدمات خود در بخش سلامت روان، تغذیه و زنان و زایمان فکر میکند.
شرکتها و کسب و کارهای حوزه سلامت زنان در این طبقهبندی روی تشخیص و درمان سرطانهای شایع زنان کار میکنند. همانطور که پیشتر بیان شد، ازجمله شایعترین سرطانها در زنان، میتوان به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان دیواره رحم اشاره کرد.
تشخیص زودهنگام سرطان زنان، فرصت مناسبی برای بکارگیری هوش مصنوعی است. بسیاری از استارتاپ های سلامت زنان، چه در قالب اَپهای دنبال کننده یا دستگاههای تشخیصی، از یادگیری ماشین استفاده میکنند. یکی از این استارتاپ ها، Higia Tech است. این استارتاپ مکزیکی سوتینی هوشمند بنام EVA را برای تشخیص سرطان سینه که به یک اپ موبایل متصل میشود توسعه میدهد. Higia Health یک عضو دیگر پرتفو Y combinator است که 120 هزار دلار هم جذب سرمایه انجام داده است.
اولتراسوند اتوماتیک و پلتفرم هوش مصنوعی isono Health، محصولی دیگر است که برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه از آن استفاده میشود. isono Health برای نظارت شخصی سازی شده و غربالگری سرطان سینه مورد استفاده قرار میگیرد.
شرکت UE Life Sciences هم دستگاهی مورد تایید FDA بنام iBreast Exam وارد بازار کرده که میتواند سریعا تنها در عرض 10 دقیقه، بدون درد و با هزینهای مناسب در مطب یا کلینیک سرطان را تشخیص دهد. این شرکت 40 میلیون دلار برای محصول iBreast Exam سرمایه جذب کرده است.
از طرف دیگر، دستگاههای پزشکی درحال تصاحب بخش قابلتوجهی از بازار حوزه سلامت زنان هستند. از دستگاههای حال و حاضر مانند Hologic تا استارتاپهای جدیدتر که تشخیصگرهای قابلدسترس را تولید میکنند، این حوزه موج جدیدی از محصولات را به خود میبیند.
جلوگیری از سرطان دیواره رحم با پیشگیری HPV (ویروس پاپیلوما انسانی)
91 درصد ابتلا به سرطان دیواره رحم ناشی از HPV است.
Antiva Biosciences هم با جذب سرمایه 56 میلیون دلاری، درمانهای دارویی را برای درمان بیماریهای ناشی از HPV مانند ضایعات پیشسرطانی دیواره رحم توسعه میدهد که ضرورت عمل جراحی را از بین میبرد. Antiva Biosciences در شتابدهنده نوآوری Johanson & Johanson متولد شده است.
بهطور کلی، روشهای درمانی مبتنیبر دارو در حوزه سلامت زنان، از درمانهای سرطان سینه و پیشگیری از بارداری گرفته تا پوکی استخوان بعد از یائسگی بکار میرود.
محصولات شرکتهای فعال در این زمینه، به زنانی که به تازگی مادر شدند، خدمات پرستاری ارائه میدهند. برجستهترین محصول در این حوزه، پمپهای هوشمند سینه است که وضعیت شیردهی مادران را با اتصال به یک اَپ موبایل کنترل میکند. Elvie ، willow و Naya Health ازجمله شرکتهای فعال در این حوزه هستند.
ارائه دهنده خدمات تله مدیسین Maven، محصولی ازطریق پلن کارفرما بنام Maven Clinic ارائه داده که به مادران شیرده اجازه میدهد شیر خود را ذخیره یا حمل کنند.
Milkstrok هم خدمتی مشابه را در سفرهای کاری طبق پلنهای فردی یا کارفرمایی به مادران شیرده ارائه میدهد.
شرکتهای تجهیزات پزشکی و دارویی، همچنین دنبال کردن علائم یائسگی را آغاز کردهاند.
محصولات و خدمات استارتاپ های حوزه سلامت زنان در این بخش، به زنان کمک میکند که دورههای قبل تا بعد از یائسگی را مدیریت کنند. شرکتها همچنین تلاش میکنند که آموزشهایی را برای کمک به زنان برای درک بهتر علائمشان ارائه دهند.
Kandy Therapeutics یک شرکت بریتانیایی است که 32.2 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، برای بیماریهای مرتبط به هورمونهای جنسی زنان با تمرکز اولیه برروی علائم یائسگی، درمانهای دارویی ارائه میدهد.
Madorra یک دستگاه غیرتهاجمی و غیرهورمونی توسعه داده که برای درمان خشکی واژن ناشی از کاهش سطح استروژن پس از دوران یائسگی بکار میرود.
دروا یک دستیار شخصی سلامتی با تمرکز بر حوزه زنان است که هدف توانمندسازی زنان در حوزه مراقبت های بهداشتی و سلامت جنسی را دنبال میکند. تلاش متخصصان در دروا این است که از طریق دانش و تجربه پزشکی، مسیر آگاهی زنان در شناخت بدنشان هموار باشد. مهمترین هدف دروا شناسایی ویژگیهای کاربر و ارائه توصیههای شخصیسازی شده است که منجر به شناسایی الگوهای بدن وی خواهد شد.
پیشبینی میشود که بازار خدمات باروری در جهان، تا سال 2023 به 30 میلیارد دلار برسد. هدف بیشتر استارتاپ های حوزه سلامت زنان یا شرکتهای فعال در این بخش، کنترل بیشتر کاربران روی باروریشان است. محصولات ارائه شده در این حوزه، شامل اَپهای موبایل و دستگاههای نظارت خانگی است که به زنان در دنبال کردن چرخههای قاعدگی و زمان تخمکگذاری کمک میکند.
Clue یک استارتاپ آلمانی است که دوره قاعدگی و چرخههای تخمکگذاری را دنبال میکند. این استارتاپ که 29 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، از کاربران علائم و دیگر اطلاعات پزشکی را دریافت میکند و به آنها اجازه میدهد تا پریود، دردها، حال و هوا و فعالیت جنسیشان را دنبال کنند. Clue همچنین محتوای آموزشی و منابع مطالعه درمورد سلامت زنان را برای هدایت بهتر دورههای ویژه ارائه میدهد.
Glow استارتاپی دیگر است که میتوان آن را در این دسته قرار داد. Glow چهار اَپ موبایل توسعه داده که باروری، پریود، حاملگی و سلامت کودکان شیرخوار را دنبال میکنند. حجم جذب سرمایه این استارتاپ 23 میلیون دلار گزارش شده است. همچنین این استارتاپ پلتفرم و گروههای اجتماعی را هم توسعه داده که بستر مناسبی برای مطرح کردن نگرانیها و دستیابی به پاسخ سوالات خصوصی زنان است.
Meet You یک استارتاپ چینی است که یک اَپ موبایل را با کارکردی مشابه برای دنبال کردن روند پریود و حاملگی، به همراه یک پلتفرم شبکهسازی اجتماعی توسعه داده است.
Flo Health از هوش مصنوعی برای دنبال کردن روند بارداری بهره میبرد و روزانه محتوا، گزارشها و توصیههای شخصیسازی شدهای را به کاربران ارائه میدهد. Flo Health برای توسعه خدمات و محصولات خود 6 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
و استارتاپ Ava به کمک دستگاههای پیوسته، پارامترهای فیزیولوژیکی مانند دمای پوست و نرخ تنفس را برای تعیین باروری در خواب دنبال و اندازهگیری میکند. از این طریق، پنجره باروری بعدی زنان را پیشبینی میکند. دستبند حسگر تخمکگذاری به همراه یک اَپ موبایل پیوسته، محصول استارتاپ سوئیسی Ava Science هستند. این استارتاپ در دور دوم، 30 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
سلامت و بهداشت جنسی و لگنی، حوزهای دیگر از سلامت زنان را تشکیل میدهد که استارتاپهای زیادی در آن فعالیت میکنند. عضلات کف لگن، اصطلاحا ارگانهای لگنی (رحم، مثانه و مقعد) را حمایت میکنند. این ارگانها درطول زمان به دلیل فشار ناشی از رشد جنین و زایمان و همچنین یائسگی دچار آسیب یا کشیدگی میشوند که عوارضی مانند بیاختیاری ادرار و یا پرولاپس واژن را به همراه دارد.
استارتاپ بریتانیایی Chiaro کارش تقویت عضلات کف لگن با بهبود ریکاوری پس از زایمان و کنترل مثانه است.
علاوه برآن، سیستم سلامت دیجیتال Leva Pelvic به اسم Renovia که مورد تایید FDA هم قرار گرفته، برای کمک به تقویت عضلات لگن و جلوگیری از بیاختیاری ادرار طراحی شده است.
استارتاپ Athena هم برای کمک به تقویت عضلههای کف لگن زنان تلاش میکند.
استارتاپ های دیگر در این بخش، سلامت و بهداشت جنسی را از طریق ابزارهای پیشگیرانه و تشخیص پروموت میکنند.
در این بین، استارتاپ کانادایی Eve Medical ارائه دهنده محصولات تشخیصی برای HPV و STI است. Herswab و EVE Kit هم خدمات مشابهی را ارائه میدهند.
شرکت Microbiome هم با رونمایی محصول Ubiome در سال 2017، یک کیت تست برای سلامت واژن (تستهای غربالگری STI و HPV) بنام Smart Jane را ارائه میکند.
اولین ابزار دیجیتال برای پیشگیری از بارداری
Natural Cycles یک استارتاپ سوئدی است که به عنوان اولین دستگاه پزشکی پیشگیری از بارداری دیجیتال، با تایید FDA وارد بازار شد. این ابزار از روی دمای بدن (BBT) باروری زنان را تعیین میکند. پس از استفاده از ترمومتر و اندازهگیری دمای بازال، کاربر باید میزان دما را در اَپ وارد کند. اَپلیکیشن بعد از آنالیز سایکل کاربر و تعیین وضعیت باروری، مشخص میکند که وی در روز قرمز (نیاز به محافظت از رابطه جنسی) یا در روز سبز(عدم باروری و عدم نیاز به استفاده از کاندوم) بهسر میبرد.
Nurx و The Pill استارتاپهای دیگر هستند که به کاربران کمک میکنند کنترلشان برای بارداری را افزایش دهند. این استارتاپ ها به ترتیب 41 و 14 میلیون دلار سرمایه جذب کردهاند. Ritual مکملهای متناسب با نیازهای غذایی خاص زنان تولید میکند. خدمات Nurx هم شامل سرویس تحویل داروی پیشگیری از بارداری میشود.
استارتاپ های حوزه سلامت زنان بیش از هرزمان در گذشته مشغول فعالیتند. با رشد انواع فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و فناوریهای دارویی، نوآوری در سلامت زنان شتاب گرفته و روند سرمایهها و قانونگذاریها در این حوزه مثبت نشان میدهد. هرکدام از استارتاپ های حوزه سلامت زنان برروی بخشهای مختلفی مانند مراقبت بارداری، جنسی و … متمرکزند، اما نوآوری آنها تنها به نوآوری محصول خلاصه نمیشود. استارتاپ های حوزه سلامت زنان بر افزایش آموزش و قابلیت دسترسی برای دستیابی به پایگاه مصرف کنندگان بزرگتر را هم در دستور کار دارند.
در این مقاله حوزهها و محور فعالیت استارتاپ های حوزه سلامت زنان بررسی شد. آشنایی با بخشهای مختلف و استارتاپهای برجسته در این حوزه، بینش و دید وسیعتری نسبت به فرصتهای نوآوری به کارآفرینان میدهد. در ایران نیز استارتاپ های حوزه سلامت زنان درحال ظهور هستند که ما در این مقاله به یکی از استارتاپهای برجسته (دروا) پرداختیم.
بهنظر شما چه نوآوریهای دیگری میتواند به حل مشکلات سلامت زنان کمک کند؟ استارتاپ استودیو هلثیو آماده سرمایهگذاری روی ایدههای نوآورانه برای راهاندازی استارتاپ در حوزه سلامت زنان است. از بخش پیوستن به هلثیو میتوانید ایدهتان را ثبت کنید. هلثیو با شناخت مسیر نوآوری در سلامت زنان با رشد و تجربه استارتاپ دروا، مسیر توسعه استارتاپ در حوزه سلامت زنان را تسهیل میکند.
Source: How Technology Is Transforming Women’s Healthcare