Loading
اگر به مباحث مدیریتی همراه با تکنولوژی علاقهمند هستید با این نوشته همراه شوید:
امروزه استفاده از مبحث هوش تجاری و دادهکاوی در کسبوکارهای انواع تجارتها، صنعتها و همچنین استارتآپهای حوزههای متفاوت رو به افزایش چشمگیری است. چراکه هر زمان، مقدار بیشماری داده و اطلاعات در حال تولید است. انسانها در دنیای امروز همواره در حال تولید داده و اطلاعات هستند.
[divider line_type=”Full Width Line” custom_height=””]
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری یا (Business Intelligence) استراتژی و تکنولوژی استفاده از دادهکاوی و اطلاعات کسبوکاریست. تکنولوژی هوش تجاری درواقع، نگاهی به عملکرد گذشته، حال و آینده یک کسبوکار را ارائه میدهد. تکنولوژیهای BI، با استفاده از کنترل دادههایی ساختاریافته و در مواقعی دادههایی ساختارنیافته در جهت تعریف و توسعه فرصتهای ایجاد و رشد کسبوکارها تلاش میکند.
به زبان سادهتر، هوش تجاری با استفاده از اطلاعات و دادههای واقعی و ارائه آنها به افراد درست و بهجا مانند رهبران و مدیران استراتژی کمپانیهای بزرگ و همچنین کارآفرینان و افراد تصمیمگیرنده برای آینده کسبوکارها، در زمان مناسب موجب بهبود و افزایش روند تصمیمگیری میشود.
در این نمودار میزان رشد بازار جهانی هوش تجاری مشاهده میشود:
این تکنولوژی دادهها را توسط برنامهها و روشهای مناسب جمعآوری میکند و از آنها در جهت مدیریت عملکرد سازمان و کمپانی، بررسی و آنالیز این دادهها، در نظرگیری و طراحی مدلسازی پیشبینی شده و موارد دیگر استفاده میکند. در عصر متجدد، در انواع کسبوکارها از دادهکاوی استفاده میشود و هر زمان با آنالیز این دادهها ویژگیهای جدید مشتریان که مهمترین عامل یک کسبوکار است، کشف میشود و در راستای برطرف کردن این نیازها و ویژگیها میکوشند که نه تنها موجب ایجاد فرصتهای بیشتر برای خلق کسبوکارهای نوین میشود بلکه موجب رشد و توسعه کسبوکارهای موجود و بهبود عملکرد آنها نیز میشود. امروزه رشد و افزایش نرخ فروش و ثروت از طریق دادهکاوی کاملا با اعداد و ارقام ملموس است.
برای نمونه کمپانی فیسبوک گزارشی بر مبنای دادهکاوی نشر دادهاست که در زیر قابل مشاهده است:
فکر میکنید از هوش تجاری چه استفادهای میتوان در صنعت سلامت داشت؟
با کمی تامل میتوان به این نتیجه رسید که استفاده از دادهها در صنعت سلامت کاملا واضح است چرا که بدن انسان یک منبع تولید داده است که در اصطلاح به آن Big Data میگویند. بدین معنی که کثرتی از دادهها وجود دارند که بنا به تعاریف متعدد باید 4 ویژگی برای خود داشتهباشد:
1.حجم کافی
2.سرعت تولید دادههای جدید
3.تنوع دادهها
4.صحت دادهها
به طور کلی درسه بخش میتوان از دادهکاوی و هوش تجاری در صنعت سلامت استفاده کرد:
بخش اول؛ برای بهبود خدمات ارائه شده و ارائه مراقبات پزشکی.
بخش دوم؛ برای بهبود فرآیند اختصاص دادن سرمایه و هزینه.
و بخش سوم؛ پشتیبانی و بهبود فرآیند تصمیمگیری
امروزه بسیاری از بیمارستانها و سازمانهای سلامت و درمان، با استفاده از ابزار هوشمند و مناسب هوش تجاری میتوانند عملکرد بیمارستان را با استفاده از دادهکاوی تجارب بیماران و دادههای مربوط دیگر بررسی و بهبود بخشند. همچنین وجود یک محیط جهت مدیریت تصمیمگیری در حوزه تمرینات فیزیکی بیماران، مدیریت کلی و دیگر موارد خدمات سلامت فردی و شخصی برای آنان الزامیست.
یکی از مهمترین استفادهها از هوش تجاری و دادهکاوی در سلامت، کشف سطح مناسب برای ارائه مراقبات و خدمات پزشکی به بیماران براساس آنالیز دادههای مرتبط هست. همچنین کشف چالشهای سازمان و برطرف کردن آنها از دیگر موارد استفاده از هوش تجاری ته تنها در این صنعت بلکه در تمامی صنایع است.
به عنوان مثال شکل زیر نمونه ای از استفاده از دادهکاوی در یک بیمارستان است: