Loading
مدیران صنعت فناوری پزشکی متعجبند که چطور اینقدر سریع شرکتهای داخلی در بازارهای محلی رشد کردند؛ و مهمتر اینکه: چطور رشدی پایدار دارند. شرکتهای فناوری پزشکی آمریکایی بزرگترین تامینکننده فناوری پزشکی بازارهای نوظهور همچون چین، هند و برزیل در دهه گذشته بودهاند؛ اما تسلط شرکتهای چندملیتی فناوری پزشکی (MNCs) در بازارهای نوظهور توسط شرکتهای داخلی بهشدت به چالش کشیده شده است. توسط شرکتهایی که نهتنها به رقبای قویتری در بازارهای داخلی، بلکه در بازارهای نوظهور دیگر که با زیرساخت و چالشهای توان مالی مشابه در استفاده از دستگاههها و تجهیزات پزشکی مواجهاند تبدیل شدهاند.
چین و هند بهدنبال سهم بیشتری از بازار فناوری پزشکی در بخشهای دستگاه ردهمتوسط و ردهبالا هستند.
بسیاری از شرکتهای فناوری پزشکی داخلی هند، تقریبا 800 تای آنها، با تولید مصرفیها و یکبارمصرفهای کمارزش (Low-value) بازار داخلی را دردست گرفتهاند؛ درحالیکه این کشور به واردات اکثر دستگاهها و تجهیزات تخصصی موردنیازش همچنان ادامه میدهد.
روند اتکا به شرکتهای فناوری پزشکی خارجی میتواند درحالی که شرکتهای هندی جایگاه خود را در بخشهای دستگاههای ردهمتوسط و ردهبالا (mid and high-end) پیدا میکنند کاملا برعکس شود. Blueneem یک شرکت 10 ساله هندی است که حالا بیشاز نیمی از دستگاههای پزشکی که تولید میکند یا توسعه میدهد؛ از استنتها تا دستگاههای تشخیصی را صادر میکند.
در چین، شرکتهای فناوری پزشکی داخلی درحال حاضر جای پای خود را در برخی بخشهای فناوری پزشکی که سریعترین رشد را دارند و سودآور هستند محکم کردهاند. تصویربرداری، تشخیصگرهای In-vitro (IVD) و مصرفیهای باارزش (High-value) پزشکی از جمله بزرگترین و روبهرشدترین بازارها در چین است که شرکتهای چینی بهعنوان رقبایی قدرتمند طی سالهای گذشته در آنها خود را مطرح کردهاند.
شرکتهای داخلی در بازارهای محلی به رشد آن هم با حاشیه امن شرکتهای چند ملیتی (MNCs) ضربه محلکی وارد کردند. Mindray بزرگترین شرکت فناوری پزشکی چینی، بهتنهایی بیشاز نیمی از بازار مانیتوریگ ردهبالای (high-end) بیمار در این کشور را در دست دارد. بااین حال، همچنان فضایی برای رشد بیشتر در بازار داخلی وجود دارد. طبق برنامه ساخت چین 2025، این کشور میخواهد دستگاههای پزشکی که در بیمارستانهای این کشور استفاده میشوند را تا سال 2020 به 50 درصد افزایش دهد. همچنین این رشد قرار است تا 2025 ادامه داشته باشد تا دستگاههای پزشکی ردهمتوسط و ردهبالایی که در بیمارستانهای چین استفاده خواهد شد به 70 درصد برسد.
شرکتهای فناوری پزشکی چینی نهتنها فاتح بازار داخلی هستند؛ بلکه سهم خود را نیز از بازارهای خارجی افزایش میدهند و در بخشهای با ارزش بالاتر، بهسرعت به ایالات متحده نزدیک میشوند. واردات فناوری پزشکی این دو کشور از سال 2017 تقریبا برابر است؛ اما ایالات متحده براساس ارزش کمی بیشتر از چین (6 درصد) از این کشور واردات انجام میدهد.
این نکته هم قابلتوجه است که رقابت فنی و اقتصادی این دو کشور بازار فناوری پزشکی را بهشدت تحت تاثیر قرار داده و ارزش محصولات تصویربرداری پزشکی که سالانه مشمول تعرفههای آمریکای و چین قرار میگیرند به بیش از 1.1 میلیارد دلار در سال 2018 میرسد.
شرکتهای چند ملیتی (MNCs) با برنامههای توسعه بازار نوظهور باید خود را برای رقابتی جانانهتر با بازیگران محلی آماده کنند. قیمت میتواند یک فاکتور در انتخاب محصولات مِدتک تولید شده در بازارهای نوظهور باشد- اگرچه، بهطور افزایشی، توسعه دستگاهها و ابتکاراتی که استفاده در بازارهای نوظهور را عملیتر و آسانتر میکند نیز بر انتخابها اثرگذار است.
درحالی که زیرساختهای محدود و نبود متخصصان سلامت زبده در بازارهای نوظهور، استفاده از دستگاههای پزشکی استاندارد را مشکل ساخته است؛ بهویژه استارتاپها باید درکی قوی و عمیق از زیرساخت محلی، سیستمهای بهداشت و سلامت و کاربران برای نوع صحیحی از فناوری داشته باشند.
بهعنوان مثال، یک برنامه بهداشت و سلامت روستایی در چین تلاش میکند چالشهایی که پزشکان در بسترهای با امکانات کم با آنها روبهرو هستند را حل کند. همکار دولت، WeDoctor یک پلتفرم مراقبتهای بهداشتی آنلاین است که دستگاههای قابلحمل با قابلیت چند تشخیص را طراحی میکند. این پلتفرم دراختیار بیش از 300 دهکده در مناطق روستایی استان Henan قرار گرفته و به پزشکان برای استفاده از آن آموزش داده میشود. این دستگاه 11 تست را از اندازهگیری فشار خون تا آنالیزهای رایج خون و ادرار انجام میدهد و بهصورت خودکار ثبتهای پزشکی را پس از تشخیص بارگزاری میکند تا توسط پزشکان در بیمارستانهای شهری بازبینی و بررسی شود.